I en mundtlig formidling f.eks. en tale, et foredrag eller en samtale, bruger man (oftest ubevidst) APPELFORMER. En god taler formår dog at bevidstlligøre APPELFORMERNE altså bruge dem på de rigtige tidspunkter. Sagt på en anden måde, er APPELFORMER midler til at fastholde modtagernes (tilhørernes) opmærksomhed. Der findes TRE slags APPELFORMER - logos, ethos og pathos.
I en mundtlig formidling f.eks. en tale, et foredrag eller en samtale, bruger man (oftest ubevidst) APPELFORMER. En god taler formår dog at
bevidstlligøre APPELFORMERNE altså bruge dem på de rigtige tidspunkter. Sagt på en anden måde, er APPELFORMER midler til at fastholde modtagernes
(tilhørernes) opmærksomhed. Der findes TRE slags APPELFORMER - logos, ethos og pathos.
· logos - taler (applerer) til fornuften
· pathos - taler (applerer) til følelserne
· ethos - taler (applerer) til tilliden.
I følgende kan du se eksempler på de tre forskellige APPELFORMER:
- logos "Lærer, du skal give kage i sidste time! Kagen vil få vores blodsukker til at stige, og så er vi mere modtagelige for undervisning"
- pathos "Lærer, du skal give kage i sidste time! Hele klassen er bare så udkørt: Vi har haft prøve i matematik og skrevet danskopgave hele natten"
- ethos "Lærer, du skal give kage i sidste time! Vores hjemkundskabslærer siger at forskning viser at kagens ingridienser er med til at øge ens indlæring"
For at få begreberne helt ind under huden, skal du i følgende selv lave sætninger med henholdsvis logos, pathos og ethos. Tænk sætningerne ind i din tale, så det giver
mening for dig.
Skriv en eller flere sætninger der appellerer til logos
Skriv en eller flere sætninger der appellerer til pathos
Skriv en eller flere sætninger der appellerer til ethos
Du har nu både set eksempler og selv produceret sætninger med de tre APPELFORMER. Du skal nu i gang med at arbejde det andet sproglige element som handler om
STILFIGURER.